Mishna Format

(Q1) Wording of opening question: (If Punishment is the issue)

Since the cases in the mishna address punishments, which are not reciprocal, the “positive” question should be stated in the “negative.” (How do they “not” receive reciprocal punishment)

 

(Q2) Redundancy of opening question: (If Determination is the issue)

What determines witnesses to be conspiring is discussed in mishnah 4. It does not have to be re-asked here.

 

(A1) “NOT” would imply that no punishment is given, as opposed to these cases, in which one “is” given, however, exceptional. The mishna deals with exceptional cases because it is a continuation of the last one mentioned, (Sanhedrin 11,6) which discusses an exceptional case. (And about the Kehuna)

 

(A2) Determination is not the topic here; punishment is. We want to know how witnesses are punished in the following cases, which are exceptional to the rule.

 

     •Connection: Explanation of current mishna

 

 

Gemara / גמרא

הָא “כֵּיצַד אֵין הָעֵדִים נַעֲשִׂים זוֹמְמִין” מִיבָּעֵי לֵיהּ! וְעוֹד, מִדְּקָתָנֵי לְקַמָּן: אֲבָל אָמְרוּ לָהֶם “הֵיאָךְ אַתֶּם מְעִידִין, הֲרֵי בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם אַתֶּם הֱיִיתֶם עִמָּנוּ בְּמָקוֹם פְּלוֹנִי–הֲרֵי אֵלּוּ זוֹמְמִין”, מִכְּלָל דְּאֵלּוּ אֵין זוֹמְמִין! תַּנָּא הָתָם קָאֵי: “כָּל הַזּוֹמְמִין מַקְדִּימִין לְאוֹתָהּ מִיתָה, חוּץ מִזּוֹמְמֵי בַת כֹּהֵן וּבוֹעֲלָהּ” שֶׁאֵין מַקְדִּימִין לְאוֹתָהּ מִיתָה, אֶלָּא לְמִיתָה אַחֶרֶת. וְיֵשׁ עֵדִים זוֹמְמִין אֲחֵרִים, שֶׁאֵין עוֹשִׂין בָּהֶן דִּין הֲזַמָּה כָּל עִיקָּר, אֶלָּא מַלְקוֹת אַרְבָּעִים. כֵּיצַד? “מְעִידִין אָנוּ בְּאִישׁ פְּלוֹנִי שֶׁהוּא בֶּן גְּרוּשָׁה אוֹ בֶּן חֲלוּצָה–אֵין אוֹמְרִים יֵעָשֶׂה זֶה בֶּן גְּרוּשָׁה אוֹ בֶּן חֲלוּצָה תַּחְתָּיו, אֶלָּא לוֹקֶה אֶת הָאַרְבָּעִים”.  {דף ב/ב}

Scroll to Top