Drawn water is invalid for a Mikveh. The Rabbis made a safeguard for this and decreed that if three “log” (about 36 ounces) of drawn water only (not other liquids) falls into an unfinished Mikveh, (not yet 40 se’ah) it will invalidate it. (whereas biblically, this small amount of water would be nullified in the rest, and be ok. Now people will stay away from using any drawn water) If a drop of another liquid (wine) got mixed with three log of water, it is considered wine for these purposes and would not invalidate the Mikveh.
(Q) Principle:
(A) We go after its name and appearance; not appearance alone. Red water, due to a small amount of wine that mixed in, is called diluted “wine;” whereas red water, due to a small amount of dye that mixed in, is called colored “water.”
(There are different opinions and versions on this matter)
*Connection: Same author (Rav Yehudah) as previous sugya (And Rav Kahana asking questions)*
Gemara / גמרא
וְאָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב: שְׁלֹשֶׁת לוּגִּין מַיִם שֶׁנָּפַל לְתוֹכָן קוֹרְטוֹב שֶׁל יַיִן, וּמַרְאֵיהֶן כְּמַרְאֵה יַיִן, וְנָפְלוּ לְמִקְוֶה – לֹא פְּסָלוּהוּ. מַתְקִיף לָהּ רַב כָּהֲנָא: וְכִי מַה בֵּין זֶה לְמֵי צֶבַע? דִּתְנַן, רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: מֵי צֶבַע פּוֹסְלִין אֶת הַמִּקְוֶה בִּשְׁלֹשֶׁת לוּגִּין! אֲמַר לֵיהּ רָבָא: הָתָם מַיָּא דְּצִבְעָא מִקְרֵי, הָכָא – חַמְרָא מְזִיגָא מִקְרֵי. וְהָתָנֵי רַבִּי חִיָּיא: הוֹרִידוּ אֶת הַמִּקְוֶה! אֲמַר רָבָא: לָא קַשְׁיָא: הָא – רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן נוּרִי, הָא – רַבָּנַן. דִּתְנַן: שְׁלֹשֶׁת לוּגִּין מַיִם חָסֵר קוֹרְטוֹב, שֶׁנָּפַל לְתוֹכָן קוֹרְטוֹב יַיִן וּמַרְאֵיהֶן כְּמַרְאֵה יַיִן, וְנָפְלוּ לַמִּקְוֶה – לֹא פְּסָלוּהוּ. וְכֵן שְׁלֹשָׁה לוּגִּין מַיִם חָסֵר קוֹרְטוֹב שֶׁנָּפַל לְתוֹכָן קוֹרְטוֹב חָלָב, וּמַרְאֵיהֶן כְּמַרְאֵה מַיִם, וְנָפְלוּ לַמִּקְוֶה – לֹא פְּסָלוּהוּ. רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן נוּרִי אוֹמֵר: הַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הַמַּרְאֶה. הָא מִיבָּעֲיָא בָּעֵי לָהּ רַב פַּפָּא, דְּבָעֵי רַב פַּפָּא: רַב תָּנֵי ״חָסֵר קוֹרְטוֹב״ בְּרֵישָׁא, אֲבָל שְׁלֹשָׁה לוּגִּין לְתַנָּא קַמָּא פָּסְלִי, וַאֲתָא רַבִּי יוֹחָנָן לְמֵימַר: הַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הַמַּרְאֶה, וְרַב אוֹמֵר כְּרַבִּי יוֹחָנָן בֶּן נוּרִי. אוֹ דִּלְמָא: רַב לָא תָּנֵי ״חָסֵר קוֹרְטוֹב״ בְּרֵישָׁא, וְרַבִּי יוֹחָנָן בֶּן נוּרִי כִּי פָּלֵיג – אַסֵּיפָא הוּא דְּפָלֵיג, וְרַב דְּאָמַר כְּדִבְרֵי הַכֹּל? לְרַב פַּפָּא מִיבָּעֲיָא לֵיהּ, לְרָבָא פְּשִׁיטָא לֵיהּ. אֲמַר רַב יוֹסֵף: לָא שְׁמִיעָא לִי הָא שְׁמַעֲתָא. אֲמַר לֵיהּ אַבַּיֵי: אַתְּ אֲמַרְתְּ לָהּ נִיהֲלַן, וְהָכִי אֲמַרְתְּ נִיהֲלַן: דְּרַב לָא תָּנֵי ״חָסֵר קוֹרְטוֹב״ בְּרֵישָׁא, וְרַבִּי יוֹחָנָן אַסֵּיפָא פָּלֵיג, וְרַב דְּאָמַר כְּדִבְרֵי הַכֹּל. {דף ג/ב}